Disse varer hitter til black friday
Den amerikanske handelsdag black friday bliver stadig mere populær herhjemme og markerer starten på julehandlen. Udbetalingen af feriepenge får det også til at skæppe godt i kassen hos butikkerne, og i år ser det især ud til, at tøj- og skobutikker får glæde af danskernes købelyst.
Ifølge en ny YouGov-undersøgelse fra Nets svarer 55 pct. af danskerne, at de har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories, og dermed ser varegrupperne ud til at blive de mest populære til årets black friday. Elektronik står traditionen tro også højt på forbrugernes indkøbsliste. Det går 44 pct. af danskerne efter.
Black friday-storsællerter
- Tøj, sko og tilbehør: 55 %
- Elektronik: 44 %
- Bolig- og haveartikler: 27 %
- Skønhedsprodukter: 27 %
- Legetøj: 27 %
- Bøger: 17 %
- Oplevelser: 10 %
- Mad- og drikkevarer: 9 %
- Andet: 8 %
Kilde: YouGov-undersøgelse på vegne af Nets, spørgsmålet: "Hvad har du tænkt dig at købe på black friday? (angiv gerne flere svar)
– Tøj, sko og elektronik er populære varer til Black Friday. 64 pct. af forbrugerne vil i øvrigt bruge tilbuddene til at købe julegaver til venner og familie. Så der kommer nok til at ligge mange sweatre og sko under juletræet igen i år. Men næsten en tredjedel af de adspurgte går også efter indretning til boligen, skønhedsprodukter og legetøj, siger Natalia Laursen, der er marketingchef hos Nets, i pressemeddelelsen.
Flere handler online i coronatiden
Nethandlen plejer at lukrere på black friday-tilbuddene, og onlinekøen forventes at blive længere i år pga. coronasituationen.
- En tredjedel af forbrugerne afslører, at de udelukkende kommer til at handle online, imens 6 pct. udelukkende vil handle i de fysiske butikker, siger Natalia Laursen og fortsætter:
- Det er forbrugere mellem 40 og 49 år, der kommer til at købe mest af black friday-favoritterne. Måske fordi de har flere penge til dyrere varer og luksusforbrug. Overordnet set er det dog gruppen af unge mellem 18 og 29 år, hvor flest har tænkt sig at shoppe på black friday. 72 pct. af de unge planlægger at shoppe alt fra tøj til bolig- og haveartikler.